Zondag 6 oktober 2024
Carel Kraayenhof en Marietta Petkova zijn grote bewonderaars van de legendarische pianist Svjatoslav Richter ter ere van wie Carel een poëtisch pianowerk schreef, dat hij later speciaal voor Marietta omdoopte in “Ruka na Metchka” (Hand van de Beer). Marietta Petkova staat bekend om haar authenticiteit en veelzijdigheid. Zij werd al eens de ‘ideale Mozart-pianiste’ genoemd, is een groot vertolkster van Rachmaninov en heeft bovendien veel prestigieuze prijzen gewonnen.
Tijdens een interview over de geschiedenis en de magie van de bandoneon vertelde Carel Kraayenhof: “Ik zoek door de muziek en de klank van de bandoneon verbinding op het podium met het publiek. Het mooiste is als er een soort chemische verbinding ontstaat. De muziek gaat dan circuleren door onze harten en hoofden. We worden één geheel waarin we ons verbonden voelen met elkaar”. Dit werd door beiden volledig waargemaakt tijdens het concert. Elk stuk had zijn eigen dynamiek, zoals bij Sonate nr. 20 in E gr.t. van Scarletti waren vraag (piano) en antwoord (bandoneon) duidelijk hoorbaar hetgeen leidde tot een eenheid van vrolijke en opzwepende muziek. Het Andante sostenuto uit Schuberts Pianosonate D960 werd subtiel, licht en wat droefgeestig gespeeld. Hier vloeiden de musici samen tot één kloppend hart dat tot tranen toe beroert.
Na de pauze werden werken van Garcvia, Piazolla en Presto uit het Hoboconcert in d kl.t. BWV 10598 van Bach gespeeld. Ook hier raakten Petkova en Kraayenhof in elkaars flow, daagden elkaar uit en vulden elkaar aan als zijnde één persoon. Kortom: Een geweldige ervaring om mee te maken.
Nieuwsoverzicht